niedziela, 27 lipca 2014

Bezpieczne dzieciaki w górach!

Czy to na pewno dobry strój na górską wycieczkę?
„Wkurza mnie ten Giewont” - wypalił Starszy Dzieciak, podczas odpoczynku na Polanie Strążyskiej. Popatrzyliśmy z mężem po sobie, a siedząca obok nas kobieta zapytała – „A dlaczego wkurza cię ten Giewont?”. „Bo on jest wszędzie” – odkrzyknął Starszy Dzieciak. Dzień wcześniej, gdy byliśmy na Gubałówce słyszała o Giewoncie, dzielnie maszerując przez Dolinę Strążyską też o nim słyszała. Mógł jej się znudzić. W górach zakochana jestem od dziecka. To tam spędziłam moje pierwsze wakacje i spędzałam kolejne. Bieszczady, Tatry, Góry Świętokrzyskie, Pieniny, Gorce to miejsca, w które wracam z ogromnym sentymentem. Przez lata wędrówek nauczyłam się szacunku do gór, bo mimo że piękne to są nieobliczalne. Niestety nieobliczalni i nierozważni są również turyści wybierający się na górskie szlaki. Nie raz napotykałam na swojej drodze osoby kompletnie nieprzygotowane do pieszej wędrówki, zarówno pod kontem kondycji fizycznej, stroju, który na sobie miały czy przebiegu trasy wycieczki. Nie widzieliście osób wchodzący w klapkach na Giewont? Ja widziałam.

Zanim wyruszysz w góry.
Tak jak wcześniej napisałam – góry są piękne ale i niebezpieczne dlatego do każdej wycieczki należy się dobrze przygotować. Zabierasz ze sobą dzieci? Tym bardziej musisz przeanalizować przebieg trasy, w która chcesz się wybrać. Przewodniki i mapy dostarczą Ci wielu niezbędnych informacji. Kiedy po raz pierwszy zabierałam w Tatry dziewczynki przeszperałam forum górskie wzdłuż i w szerz, a opisy tras znałam bez mała na pamięć. Planując trasę wędrówki dostosuj ją do wieku i kondycji fizycznej uczestników. Mierz siły na zamiary! Pamiętaj, że placówkach GOPR możesz uzyskać dodatkowe informacje o aktualnie panujących warunkach w górach i na szlakach. Ratownicy z chęcią odpowiedzą na twoje pytania i doradzą odpowiednią trasę wędrówki.

Przed wyjściem na szlak.


Zostaw w miejscu pobytu wiadomość o trasie wycieczki i przewidywanej godzinie powrotu. Jeśli w trakcie wycieczki twoje plany uległy zmianie poinformuj o tym osobę, której zostawiałeś przed wyjście wiadomość. Właścicieli pensjonatu, w którym spędzaliśmy wakacje, nie dziwiło, że wychodząc mówiłam – „jedziemy do Zakopanego. W planach mamy Strążyską i Siklawicę, a później Drogą pod Reglami przejdziemy się na Wielką Krokiew. Wrócimy na obiadokolację”. Sprawdź pogodę na dany dzień. Zwróć baczną uwagę na wyposażenie uczestników, a zwłaszcza na odpowiednie buty. W klapkach czy japonkach spacerować można po Krupówkach. Na wędrówki po dolinach zakładam krótkie buty trekkingowe, a chodzący Dzieciak na nogach ma buty sportowe. Pamiętaj żeby zabrać ze sobą ciepłą odzież, kurtkę przeciwdeszczową, skarpety na zmianę, czapkę na głowę. Zawsze lepiej się rozbierać niż marznąć. Upewnij się, że w plecaku masz picie (najlepiej woda lub herbata), kanapki oraz kaloryczne jedzenie (np. czekolada). Wyposaż się w mapę oraz kompas. Naładuj baterię w telefonie komórkowym. Pamiętaj o zabraniu podręcznej apteczki! W górach bardzo łatwo o drobne urazy – otarcia, zadrapania. Na wędrówkę wyjdź jak najwcześniej. Zapisz w telefonie numer alarmowy do GOPR/TOPR.

Podczas wędrówki.
W górach poruszaj się tylko po szlakach turystycznych. Nie schodź z wyznaczonych ścieżek. Tępo marszu dostosuj do najsłabszego uczestnika wyprawy. Co pewien czas zrób przerwę w celu odpoczynku. Cały czas orientuj  się w terenie - stronach świata, kierunkach w których biegnie szlak turystyczny na całym odcinku. Szukanie oznaczeń szlaku na trasie to super zabawa dla dzieciaków. Śledź aktualny czas marszu od momentu wyjścia, co pozwoli podjąć decyzję o tym czy zawrócić, skrócić trasę czy też kontynuować wędrówkę, gdyż bliżej jest do punktu końcowego wędrówki. Pamiętaj, że warunki w górach zmieniają się błyskawicznie. W przypadku pogorszenia się pogody udaj się do najbliższego miejsca schronienia.

W góry z dzieckiem?
Dlaczego nie? Ja po raz pierwszy w górach byłam mając niespełna rok. Młodszy Dzieciak był niewiele starszy. Oczywiście nie wędrowałyśmy na własnych nogach, a na plecach rodziców. Jeśli zabierasz ze sobą tak małe dziecko pamiętaj o kupieniu/wypożyczeniu nosidła turystycznego. My nasze pożyczyliśmy i będąc jeszcze w domu wkładaliśmy do niego Młodszego Dzieciaka, dzięki czemu uniknęliśmy krzyków rozpaczy podczas wędrówek. Wybierasz się w góry z przedszkolakiem? Pamiętaj, że dzieciaki mają krótki okres przyciągania uwagi. Dla nich ważniejsza jest zabawa, niż zdobywanie górskich szczytów. I tak było ze Starszym Dzieciakiem. „Mamo, a tam pod wodospadem będą zabawki”, „mamo a długo jeszcze”, „mamo a czemu tyle idziemy” – powtarzane co kilka minut.  Wycieczki piesze planowaliśmy tak, aby zajmowały nam wraz odpoczynkiem maksymalnie 4 godziny. Popołudnia przeznaczone były na dziecięce zabawy – basen, sala zabaw czy budowanie kamiennych zamków nad rzeką. Pamiętaj, że niemowlęta i małe dzieci są szczególnie wrażliwe na działanie zimna, dlatego przygotuj swojemu maluchowi odpowiednią odzież ochronną. Promieniowanie słoneczne w górach jest większe niż na nizinach dlatego na główce malucha powinna być czapka, a nieosłonięte części ciała powinny być posmarowane kremem z filtrem. 


Zachęcam Was do skorzystania z internetowego szkolenia "W górach bezpiecznie". Zostało ono przygotowane przez ratowników GOPR. Ja pierwszą wersję tego szkolenia mam już dawno za sobą. 
http://www.gopr.com.pl

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam udanych wypraw w góry. My na początek polecamy wszystkie Tatrzańskie dolinki, Pieniny i oczywiście Góry Świętokrzyskie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz